- Szczegóły
- Opublikowano: czwartek, 13, styczeń 2011 15:22
- Standardy audiodeskrypcji do produkcji audiowizualnych
- Strona 4
- Strona 5
- Strona 6
- Strona 7
- Strona 8
- Strona 9
- Strona 10
- Strona 11
- Strona 12
- Strona 13
- Strona 14
- Strona 15
- Strona 16
- Strona 17
- Strona 18
- Strona 19
- Strona 20
- Strona 21
- Strona 22
- Strona 23
- Strona 24
- Strona 25
- Strona 26
- Strona 27
- Strona 28
- Strona 29
- Strona 30
- Strona 31
- Strona 32
- Strona 33
- Strona 34
- Strona 35
- Strona 36
- Strona 37
- Strona 38
- Strona 39
- Strona 40
- Strona 41
- Strona 42
- Wszystkie strony
Nie staraj się przenieść całego obrazu w jednym zdaniu. Postaraj się raczej niczym rzeźbiarz, który każdym kolejnym ruchem dłuta wydobywa kształt, ukazywać elementy obrazu każdym kolejnym słowem, każdym kolejnym zdaniem. Sprawdź znaczenie słowa zanim zdecydujesz się go użyć. Wybór słowa powinien być adekwatny do tego, co chcesz opisać np. koło, pierścień, okrąg. Od właściwego doboru słów w opisie treści wizualnej zależy, czy odbiorcy audiodeskrypcji zobaczą rzeczywiście obraz, który opisujesz. Unikaj długich, złożonych zdań i zbyt szczegółowych opisów. Bardzo duża ilość informacji na temat sceny, osoby lub przedmiotu może sprawić, iż widz niewidomy zagubi się w gąszczu danych i nie będzie w stanie ukończyć rekonstrukcji umysłowej opisywanego obrazu.
Błąd w audiodeskrypcji:
Audiodeskrypcja:
Z lewej strony, przed oknem z widokiem na szare bloki, przy drewnianym, brązowym stole siedzi na drewnianym krześle około czterdziestoletni mężczyzna. Ma proste, ciemnobrązowe włosy, na twarzy dwudniowy zarost. Ubrany jest w czerwono-zieloną, kraciastą koszulę, granatowe jeansy i czarne, skórzane mokasyny. Mężczyzna pochyla głowę nad otwartą książką, która leży przed nim na blacie stołu, o który mężczyzna wspiera łokcie. Kciukami prawej i lewej dłoni mężczyzna zatyka sobie uszy.
Opis szczegółowy pojawia się wyłącznie wtedy, gdy wydarzenia zewnętrzne wpływają na zachowanie bohatera i przebieg akcji. Najpierw ogólnie opisz scenę, nie koncentrując się na szczegółach. Określ to, co się dzieje w ogólnym toku akcji. Rozróżnij plan pierwszy i tło. Jeśli tło jest chwilowe i nie ma wpływu na rozwój akcji skupiamy się jedynie na scenie pierwszoplanowej i elementach oraz postaciach, które rozwijają akcję na przód. Opisuj ich zachowania i działania, które mają wpływ na rozwój wydarzeń. Postaci buduj poprzez opis, a nie przez wyrażanie opinii i pochopnych sądów na jej temat. Zamiast podawania ogólnych wrażeń, jakie wzbudza opisywana postać typu przystojny, seksowna, elegancki, piękna, sympatyczny, miła itp. opisz wygląd zewnętrzny, wzrost, budowę ciała, kształt i rysy twarzy, włosy, oczy, nos, usta, ubiór, tak by odbiorca niewidomy samodzielnie mógł budować opinię na temat wyglądu danej postaci. Jeśli opisujesz osobę innej narodowości opisz cechę charakterystyczną jej wyglądu np. kolor cery. Termin azjata może dotyczyć zarówno chińczyków, jak i hindusów.